fbpx

meer rust, minder stress

In slechts acht weken op weg naar een leven met meer ruimte in je hoofd en mildheid in je hart.

Een moment van rust

 

Een druk bestaan, een huishouden, deadlines op je werk en ook nog een sociaal leven onderhouden: we hebben er allemaal mee te maken, maar gaan er niet allemaal op dezelfde manier mee om.  Je mentale gezondheid bepaalt je gevoelens en gedachten, maar ook je gedrag en de mate waarin je een gevoel van geluk ervaart in je leven.

Mindfulness traint je opmerkzaamheid en aandacht. Door meer aandacht te hebben voor het hier en nu, kom je meer in contact met je lijf en je gevoel en kun je betere keuzes maken voor jezelf. Bovendien leer je hoe oordelen, emoties en gedachten vaak de oorzaak zijn van mentale en lichamelijke klachten én hoe je daar verandering in kunt brengen.

Stilte werkt verdiepend in je mindfulnessbeoefening: in stilte kom je jezelf tegen, met alle prettige en lastige gevoelens die daarbij horen. Een stiltedag is niet altijd makkelijk, want als je even helemaal niets doet, krijg je onherroepelijk te maken met verveling en onrust. Het klinkt tegenstrijdig, maar juist die onrust kan zorgen voor meer zelfinzicht: het geeft je de kans om meer in contact te komen met jezelf.

Leer luisteren naar je hoofd en hart

Meer mildheid voor jezelf en anderen

Minder piekeren, gejaagdheid en onrust

Beter omgaan met stressvolle situaties

Meer rust en balans in je drukke leven

Meer zelfinzicht en persoonlijke groei

Mindfulnesstraining

Leer mindfulness toe te passen in je dagelijks leven met acht wekelijkse sessies van 2,5 uur.

Stiltedag

Laad je batterij weer op met een stiltedag: een verdieping van mindfulness óf juist een goed begin!

Mindful in de klas

Mindfulness voor leerlingen én docenten: minder stress en onzekerheid, meer concentratie, rust en plezier.

Bij Fimke heb ik het individuele traject gevolgd en dat was een schot in de roos! Het is intensief en vraagt echt wel wat doorzettingsvermogen, maar het heeft me ontzettend veel gebracht: ik voel me relaxter, kan makkelijker ontspannen en merk dat zelfs mijn relaties erop vooruit zijn gegaan!

Annelies

Wat fijn dat Mild Mindful op mijn pad kwam. Fimke geeft haar cursus met enthousiasme en veel bemoediging. Ik heb geleerd om meer mindful met mijn chronische pijnklachten om te gaan. Fimke's ontspanningsoefeningen zijn daarbij een geweldige hulp.

Marjon

Ik heb de achtweekse mindfulnesscursus gevolgd en dit was een mooie reis naar binnen, waarbij ik geleerd heb om mindfulness in mijn leven te integreren. Ik heb de begeleiding van Fimke als erg fijn ervaren. Ik ben erg blij dat ik dit cadeau aan mezelf gegeven heb en raad dit iedereen aan!

Fabiënne

Even voorstellen

Mijn naam is Fimke Vellekoop en in 2016 volgde ik zelf, naar aanleiding van burn-outklachten, de achtweekse MBSR-training. In de jaren die volgden kwam mindfulness steeds vaker op mijn pad. Soms zocht ik het bewust op, maar vaker trof het me op onverwachte momenten.

De mindfulnesstraining had een zaadje geplant, dat wortels begon te krijgen. Ik deed af en toe mee aan een stiltedag, ging naar stilteweekends en startte met meditaties, die inmiddels zijn uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van mijn dagelijkse routine.

Mindfulness heeft me veel gebracht: het heeft me leren kijken naar wat er ís, niet enkel naar wat is geweest of wat nog moet komen. Vanuit dat nieuw verworven gevoel van vrijheid, en vanuit het besef dat veel mensen gebaat kunnen zijn bij mindfulness, ben ik Mild Mindful gestart in 2021.

Mild Mindful gaat echter niet over mij. Het gaat over jou en hoe ik jóu kan helpen meer rust, mildheid en ruimte te ervaren in je dagelijkse leven, werk en relaties. Laat me daarom weten wat ik voor je kan doen en neem via het contactformulier contact op!

 

 

Mild Mindful is aangesloten bij:

Onzichtbaar

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco. Sed ut perspiciatis, unde omnis iste natus error sit.

Is een mindfulnesstraining of stiltedag iets voor mij?

Heb je vaak het gevoel dat je geleefd wordt door je agenda? Ben je steeds overprikkeld en voel je je gejaagd? Wil je beter leren omgaan met lastige emoties en stress? Wil je minder piekeren en meer genieten? Dan kun je absoluut baat hebben bij mindfulness!

Mindfulness leert je om aandacht te hebben voor het hier en nu. De opmerkzaamheid die je daarbij ontwikkelt, leidt tot meer zelfinzicht. Het geeft je een gevoel van vrijheid, waardoor je gemakkelijker de voor jou goede keuzes kunt maken. Zo krijg je, vanuit aandacht en compassie, weer meer regie over je eigen leven.

Mindfulness kan helpen bij gezondheidsproblemen zoals stress, burn-out en depressie, maar ook bij slaapproblemen, angstklachten en zelfs chronische pijn. Heb je geen gezondheidsklachten, maar zit je al een tijdje niet zo lekker in je vel? Ook dan kan mindfulness je helpen weer meer in contact te komen met jezelf. Of de training voor jou persoonlijk effect zal hebben, is natuurlijk wel afhankelijk van je eigen bereidheid om te oefenen.

Ben ik te oud/te jong voor mindfulness?

Mindfulness is geschikt voor iedereen. De ontwikkelaar van mindfulnesstraining, Jon Kabat-Zinn, omschrijft het zo: ‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven’.

Mindfulness blijkt effectief voor kinderen vanaf ongeveer 11 jaar en er is geen bovengrens qua leeftijd. Er is ook geen ‘ideale’ leeftijd om met mindfulness te beginnen. Veel mensen ervaren mindfulness juist als iets dat ze graag eerder hadden willen ontdekken. Begin daarom gewoon met mindfulness wanneer het op je pad komt, of je nu 13, 30 of 60 bent.

Wanneer kan ik beter niet meedoen met een mindfulnesstraining of stiltedag?

Wanneer je middenin een ingrijpende periode in je leven zit, bijvoorbeeld door een scheiding, een verhuizing of door het overlijden van een dierbare, dan is dit misschien niet het beste moment om te starten met de mindfulnesstraining. Hetzelfde geldt wanneer je je op dit moment in een psychische crisis begeeft. Je kunt dan beter even wachten en op een later moment de training starten.

Ben je op dit moment onder behandeling van een psychiater of psycholoog voor een ernstige depressie of burn-out? Overleg dan eerst met je behandelaar of een mindfulnesstraining op dit moment een goed idee is. Twijfel je wat je moet doen? Neem dan vooral contact met me op, want ik denk graag met je mee.

Is een vergoeding voor mindfulnesstraining mogelijk?

Ja, dat is zeker mogelijk! Ik ben gecertificeerd als gevorderde trainer (categorie 1) bij de VMBN, de beroepsvereniging voor specialisten
op het gebied van Mindfulness-based Programs. Dit betekent dat je in aanmerking kunt komen voor een vergoeding vanuit je aanvullende zorgverzekering voor de volledige achtweekse mindfulnesstraining (MBSR) van Mild Mindful.

Biedt jouw aanvullende zorgverzekering geen vergoeding? Ook dan zijn er volop mogelijkheden om (een deel van) je training gefinancierd te krijgen! Een mindfulnesstraining kun je zien als een investering in je eigen gezondheid. Veel werkgevers zijn dan ook bereid om jouw mindfulnesstraining te betalen en hebben hier speciale budgetten voor beschikbaar. Mocht je een offerte nodig hebben om dit met je werkgever te overleggen, laat dit dan vooral weten.

Onzichtbaar

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco. Sed ut perspiciatis, unde omnis iste natus error sit.

Is mindfulness zweverig?

Wees gerust: mindfulness is niet zweverig, maar juist heel erg concreet én wetenschappelijk onderbouwd. Mindfulness kent haar oorsprong in het Boeddhisme, maar wordt inmiddels al meer dan 40 jaar met succes toegepast in de medische wereld. Inmiddels heeft het wetenschappelijke onderzoek naar mindfulness een grote vlucht genomen en hieruit blijkt dat mindfulness bijvoorbeeld zorgt voor minder activiteit in de hersengebieden die gevoelens zoals stress en angst activeren.

Mindfulness is niet alleen effectief bij stress en onrust, maar draagt ook bewezen bij aan zelfkennis en jouw persoonlijke groei. Een mindfulnesstraining leert je, aan de hand van verschillende oefeningen, om meer te ervaren dan te denken, waardoor je meer in het ‘nu’ kunt zijn. Vaardigheden die je zelf elke dag in jouw leven kunt toepassen: thuis op de bank, op je werk, maar ook onderweg. Heel praktisch dus!

Wat voor oefeningen doe je tijdens een mindfulnesstraining of stiltedag?

Tijdens een mindfulnesstraining oefen je je aandacht en opmerkzaamheid. We doen oefeningen die gericht zijn op de ademhaling, het lichaam, op beweging, je zintuigen, je gevoelens en je gedachten. De meeste oefeningen doen we zittend, maar er zijn ook oefeningen met eenvoudige liggende of staande bewegingen.

Hoeveel tijd moet ik reserveren om te oefenen?

Mindfulness kun je zien als een soort mentale conditietraining: je zult je aandacht eerst moeten trainen, maar daarna is het slechts een kwestie van bijhouden. Wanneer je écht iets wilt hebben aan de mindfulnesstraining, is oefenen dus onmisbaar.

Je kunt uitgaan van 30 tot 45 minuten oefentijd per dag. Nu kun je dit natuurlijk zien als een extra punt op je to-do-lijst, maar het kan helpend zijn dit te leren zien als tijd die je investeert in je eigen mentale gezondheid: tijd die helemaal voor jou alleen is. Naarmate de weken vorderen, zul je merken dat je vaardigheid toeneemt en dat het dagelijks oefenen steeds minder een opgave wordt.

Ik kan niet alle trainingsdata komen. Kan ik lessen inhalen?

Helaas is dit niet mogelijk. Natuurlijk kan het voorkomen dat je een keer een les mist, bijvoorbeeld vanwege een afspraak of door ziekte. In dat geval plannen we samen een telefonische afspraak, zodat je de volgende sessie weer gewoon mee kunt doen. Je kunt er ook voor kiezen om een één-op-één mindfulness-sessie te boeken tegen een kleine meerprijs. Weet je al bij je aanmelding dat je meer dan één sessie niet mee kunt doen? Dan is het slimmer om op een ander moment de training te volgen.